Background

Saturday, 15 September 2012

PENDIDIKAN FORMAL PENDIDIKAN ORANG ASLI SEKOLAH KEBANGSAAN LANAI MENJADI TEMPAT PENDIDIKAN FORMAL ORANG ASLI KG.PPANTOS, KUALA LIPIS. Sekolah kebangsaan lanai merupakan sekolah yang jauh kedudukannya di pedalaman. Murid-muridnya terdiri dari kalangan orang asli dari puak semai. Sekolah kebangsaan lanai boleh dihubungkan melalui jalan air, udara dan darat. Jalan air boleh menyusuri ke sekolah kebangsaan lanai melalui bot, sampan, dan rakit. Manakala pula, jalan udara menggunakan helikopter dan jalan udara boleh dilalui oleh kenderaan bermotor dan pacuan empat roda. SEJARAH SEKOLAH KEBANGSAAN LANAI Sebelum ini Pos Lanai lebih di kenali dengan nama Pos Dicson. Dicson diambil sempena nama seorang pegawai tentera British yang di tugaskan dikawasan berkenaan. Namun demikian nama Pos Dicson akhirnya ditukarkan kepada nama Pos Lanai. Pada zaman penjajahan tentera Jepun Pos Lanai merupakan kubu bagi askar Tanah Melayu. Kubu askar Melayu terletak di Pos Lanai manakala tentera Jepun berada di seberang Pos Lanai iaitu di Kampung Perangkap. Semua penduduknya dan masyarakat setempat terdiri daripada orang asli dari suku kaum Semai. Sekolah ini telah dibina pada tahun 1970-an. Pada masa itu sekolah ini diuruskan oleh Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA). Pada masa itu sekolah ini hanya mempunyai sebuah blok bangunan sekolah sahaja. Blok bangunan ini telah dibina dengan kerjasama penduduk kampung. Bangunan ini hanya berdindingkan buluh dan beratapkan rumbia. Tenaga pengajar di sekolah ini hanya menggunakan tenaga pengajar dari kakitangan JHEOA sahaja. Seorang kakitangan JHEOA ditempatkan di sekolah ini dan tenaga pengajar ini akan bertukar-tukar dari semasa ke semasa.
Sekolah kebangsaan lanai yang pertama ditubuhkan Sumber : http://sklanai.blogspot.com/ Pada ketika itu masyarakat ini telah ketinggalan jauh jika di bandingkan dengan masyarakat yang berada di luar sana. Namun begitu dengan kesedaran yang ada pada diri mereka untuk tidak terus ketinggalan jauh, mereka menghantar anak-anak mereka ke sekolah untuk menambah ilmu pengetahuan dan mengurangkan jurang perbezaan diantara mereka dan masyarakat luar. Setelah hampir 25 tahun sekolah ini dikendalikan oleh JHEOA, pada Disember 1995 Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengambil alih operasi sekolah ini. Dengan pengambilalihan operasi sekolah daripada JHEOA, banyak perubahan telah dilakukan untuk meningkatkan taraf pendidikan dikalangan 4 masyarakat orang asli ini. Pada tahun tersebut sekolah ini telah di tambah satu lagi blok banguan untuk kemudahan dan keselesaan pengajaran dan pembelajaran. Bangunan yang lama telah dibaik pulih.
Pada Mei 2003 Sekolah Kebangsaan Lanai telah berpindah ke lokasi baru. Sekolah ini terletak di Kampung Pantos kira-kira 2 jam perjalanan ke lokasi asal di Kampung Lanai. Sekolah sekarang boleh dihubungi dengan menggunakan jalan air dan darat. Tetapi jalan darat hanya boleh dimasuki dengan menggunakan pacuan empat roda sahaja. Pada masa itu sekolah ini mempunyai 14 orang guru dan 8 orang staf sokongan. Pada permulaan operasi, sekolah ini hanya menyediakan sesi persekolahan untuk pelajar tahun 1 sehingga tahun 3 sahaja. Manakala mereka yang ingin melanjutkan pelajaran ke tahun enam dan seterusnya akan di tempatkan di sekolah-sekolah di Bandar Kuala Lipis. Namur sejak tahun 2004 sekolah telah menyediakan sesi persekolahan untuk tahun 1 sehingga tahun 6. Sekolah pada ketika ini menggunakan bekalan elektrik daripada kuasa solar yang di sediakan oleh kementerian manakala bekalan air hanya di perolehi daripada sungai. Bagi penempatan guru-guru, mereka tinggal di bangunan sekolah sahaja. Pada tahun 1997 kerajaan negeri telah membekalkan generator untuk sekolah. Begitu juga dengan bekalan air paip. Dengan usaha sama jabatan kesihatan menyalurkan bekalan air bersih kepada penduduk kampong sekolah ini turut mendapat manfaatnya. Bekalan air ini ditakungkan di Lata Nyuk. Sekolah Kebangsaan Lanai turut membina sebuah asrama desa bagi kemudahan pelajarpelajar yang tinggal berjauhan dari sekolah. Pada Mei 2003 Sekolah Kebangsaan Lanai telah berpindah ke lokasi baru. Sekolah ini terletak di Kampung Pantos kira-kira 2 jam perjalanan ke lokasi asal di Kampung Lanai. Di lokasi baru ini suasana agak berbeza jika dibandingkan dengan sekolah yang lama. Sekolah ini mempunyai sebuah blok pentadbiran, dua blok sekolah dan dua blok asrama 2 tingkat. Sekolah ini juga mempunyai satu blok dewan makan dan satu blok surau untuk kemudahan penghuni asrama. Terdapat 4 buah rumah guru turut disediakan untuk kemudahan guru-guru yang berkhidmat di sekolah ini. Terdapat sebuah padang bola sepak. Punca bekalan elektrik adalah dari generator yang dibekalkan. Terdapat 3 buah generator yang mana dibahagikan kepada sekolah, asrama dan penyaman udara. Bekalan air pula didapati daripada takungan air bukit. Sekolah ini boleh dihubungi dengan mengunakan jalan darat mahupun menggunakan sungai. Kini, SK Lanai boleh dihubungi dengan jalan raya berturap serta telah mempunyai kemudahan yang sama dengan sekolah lain dan bilangan staf juga bertambah dengan bilangan guru seramai 15 orang, manakala staf sokongan meningkat kepada 9 orang. Pada tahun 2008, kerajaan menyiapkan laluan bertar dari kuala medang ke sekolah kebangsaan lanai. Projek tersebut dijangkakan siap sepenuhnya menjelang tahun 2010. Sumber bekalan air bersih diambil dari punca air bukit, manakala bekalan elektrik dijana oleh generator diesel dan panel solar. Pada tahun 2012, hampir kesemua penduduk kampung yang dahulunya tinggal jauh di kawasan pedalaman kini telah di pindahkan ke penempatan baru yang lengkap dengan kemudahan asas seperti bekalan air dan elektrik serta terletak berhampiran dengan sekolah. Dengan ini secara tidak langsung juga telah memberi manfaat kepada sekolah apabila sekolah juga telah mendapat bekalan elektrik yang berterusan selama 24 jam. Dengan adanya kemudahan elektrik ini, seluruh warga sekolah kebangsaan lanai dapat bekerja dalam keadaan yang lebih baik dan produktif. Enrolmen tenaga penggerak bagi sekolah kebangsaan lanai adalah terdiri daripada 15 orang guru dan dibantu oleh Sembilan orang kakitangan sokongan. Sejajar denagn misi dan visi sekolah, diharapkan pada masa hadapan agar sekolah kebangsaan lanai boleh menjadi pemangkin kepada perubahan status sosial masyarakat orang asli di sini khususnya dan Negara amnya standing dengan masyarakat luar selaras dengan pelan induk pembangunan pendidikan Negara kita. Namun semua warga SK. Lanai amat yakin dengan visi dan misi kecemerlangan sekolah ini iaitu :
VISI Sekolah kebangsaa lanai akan mencapai kecemerlangan dalam ranking pencapaian akademik antara enam sekolah pribumi di lipis, menjelang tahun 2015. MISI Untuk mewujudkan kelas yang konduksif dan gembira, mengembangkan keseluruhan potensi murid, menghasilkan murid yang bersemangat dan bijak yang akan mempraktikan gaya hidup sihat, mewujudkan persekitaran harmoni bagi mengimbangkan fizikal, emosi, rohani dan intelek. MOTO Berilmu dan berjasa. PERBEZAAN JURANG PENDIDIKAN DI SEKOLAH PEDALAMAN DAN LUAR DIRAPATKAN DENGAN MENYEDIAKAN KEMUDAHAN YANG MENCUKUPI. Pada tahun 2000, buat pertama kalinya murid tahun enam mula menduduki UPSR. Namun begitu keputusannya agak mengecewakan. Tiada pelajar yang lulus semua matapelajaran. Malah tiada pelajar yang lulus walaupun satu matapelajaran. Begitu juga pada tahun 2001 sehingga tahun 2003 masih tiada pelajar yang lulus kesemua matapelajaran. Namun begitu terdapat peningkatan dalam peratusan kelulusan matapelajaran dari tahun ke tahun. Ini menaikkan semangat para guru untuk terus berusaha untuk kecemerlangan murid-murid seterusnya menaikkan nama sekolah. Usaha gigih dan tidak jemu guru-guru akhirnya berbalas apabila dua orang calon UPSR 2003 telah lulus semua matapelajaran. Walaupun keputusannya tidak membanggakan namun ia sebagai penyuntik semangat kepada semua untuk terus berusaha tanpa rasa jemu. Pencapaian murid dalam peperiksaan dan ujian bulanan yang dibuat menunjukkan peningkatan dari masa ke semasa. Walaupun peningkatannya sedikit, namun jika diberi bimbingan yang bersungguh-sungguh murid-murid ini pasti berjaya mengukir sejarah mereka sendiri. Pelbagai program yang dirancang dan dilaksanakan oleh pihak sekolah untuk meningkatkan prestasi akademik mereka. Antaranya panitia matapelajaran memainkan peranan mengadakan Program Mari Membaca, Bijak Sifir, One Book A Month, Kuiz Matapelajaran, Kem Motivasi dan banyak lagi. Semuanya adalah untuk meningkatkan pencapaian akademik dan sahsiah murid-murid agar mereka tidak terus ketinggalan arus kemajuan. KO-KURIKULUM Ko-kurikulum dan akademik bergerak seiringan. Murid Sekolah Kebangsaan Lanai tidak ketinggalan menyertai setiap kejohanan sukan yang dianjurkan sama ada di peringkat sekolah,zon dan daerah. Pada tahun 2003 sekolah ini telah menempa nama dalam acara sepak takraw apabila menjadi Johan di peringkat zon dan seterus melayakkan diri bagi mewakili zon Padang Tengku. Seterusnya dua orang pemain daripada pasukan sepak takraw ini terpilih untuk mewakili daerah Lipis untuk perlawanan peringkat negeri. Pasukan Lipis telah mendapat naib johan dan johan bagi kumpulan. Selain itu sekolah ini turut menyertai pertandingan bola sepak, bola jaring dan bola baling yang dianjurkan di peringkat zon. Namun demikian nasib tidak menyebelahi kerana mungkin faktor fizikal tubuh badan murid sekolah ini agak kecil berbanding dengan murid sekolah lain. Tidak ketinggalan juga acara olahraga yang mana layak mewakili zon Jelai ke peringkat daerah dalam acara lompat jauh selama dua tahun berturut-turut (2007,2008). Sekolah kebangsaan lanai mendapat tempat kedua iaitu naib juara festival nasyid sekolah-sekolah kementerian pelajaran peringkat daerah lipis yang diadakan pada 8 mei 2012 di sekolah menengah kebangsaan Clifford, kuala lipis. Tahniah diucapkan kepada mereka. Mereka mempunyai bakat yang sangat besar apabila diasah oleh pendidik yang bagus dan bersikap tidak putus asa.

No comments:

Post a Comment