Background

Monday 1 August 2011




EXPERIMENT JANTUNG LEMBU
       Semasa saya tingkatan lima,saya dan kawan-kawan sekelas telah melakukan suatu experiment terhadap jantung lembu.Ayah kepada salah seorang kawan saya telah mendermakan dua jantung lembu kepada kami untuk membuat experiment.Satu jantung lembu yang diimport dan satu lagi jantung lembu kampung.Saiz jantung lembu berbeza. Saiz jantung lembu import lebih besar berbanding dengan saiz jantung lembu kampung.Kebanyakan pelajar dalam kelas kami mabuk darah.Mereka tidak dapat melakukan experiment,mereka hanya melihat dari jauh.Semua pelajar termasuk guru ketawa.Pada mulanya saya geli menyentuhnya tetapi setelah menyentuhnya,saya rasa menarik.saya alah kepada benda lembik tapi setelah memegang dia akan rasa biasa.kami bedah untuk melihat salur darah dan injap-injap yang berada dalam jantung.jantung mempunyai 4 bilik iaitu arteri kanan,arteri kiri,ventrikel kanan dan ventrikel kiri.4 bilik dipisahkan oleh injap.fungsi injap untuk membenarkan darah satu arah sahaja,jadi darah beroksigen tidak akan bercampur dengan darah yang tidak ada oksigen.
        Hanya kelas saya sahaja yang mendapat peluang bedah jantung lembu tetapi sekolah lain ada yang bedah katak dan tikus.sekolah saya hanya bedah jantung lembu.Tapi tak apa kerana kami ada peluang jugak bedah jantung lembu.kamu semua cuba la.seronok,percaya lah.

1 comment:

  1. salam alaik.
    maaf ya..sebenarnya..atrium kanan dan atrium kiri..bukan arteri..arteri tu saluran.
    dan injap untuk menghalang darah daripada berpatah balik dan bergerak satu hala saja :)

    ReplyDelete